woensdag 19 september 2012

Functionalisme. Ja, nog een keer!

Maandag is eigenlijk zo dag dat je niks wilt doen of moet doen. Gewoon een beetje uit je neus eten. Lijkt me op dit moment geen goed idee, want ik ben stront verkouden. Eigenlijk was deze maandag zo saai nog niet. Helemaal niet zelfs. Ik heb me prima vermaakt tijdens kunstgeschiedenis en de lezing over het functionalisme aan de BKV.


Tijdens kunstgeschiedenis hebben we het onderwerp functionalisme wat veder door gedacht. Een onderwerp wat me interesses erg prikkelt en aanzet tot veder denken. Vervolgens ben ik s'middags naar een lezing geweest aan de BKV faculteit van de HKU. Kort zal ik even uitleggen waar ik naar toe wil. Bij functionalisme moet je denken aan het bouwen met zo min mogelijk ornamenten en niet zeggende toevoegingen. Gebouwen moeten uitstralen waar ze voor bedoeld zijn. Het liefs van glas, staal en beton. een goed voorbeeld hier van is de volgende wolkenkrabber:

The Seagram Building - Ludwig Mies van der Rohe, Philip Johnson - New York.
Deze grote toren is te vinden in het centrum van New York. Een gebouw met 38 verdiepingen en een hoogte van 157 meter. Het is ontworpen door de Duitse architect Ludwig Mies van der Rohe. Een typische architect uit de tijd van het functionalisme. Als je goed kijkt zie je dat het gebouw bestaat uit glas staal en beton. In 1958 werd het in gebruik genomen door het Canadese bedrijf Seagram Company. Wat je er van vind, dat mag je zelf weten.

Naast deze toren heeft Ludwig Mies van der Rohe ook meubels ontworpen. Een wel befaamd voorbeeld is de Barcelona zetel. Deze stoel wordt vandaag de dag nog steeds verkocht. Persoonlijk vind ik hem heel erg mooi.
Barcelona zetel - Ludwieg Mies van der Rohe. 
Als je goed kijkt naar de zetel zie je ook gelijk dat het een zetel is. Toch vind ik hem niet op en top functionalistisch. De knopen in de zitting en rugleuning hadden er niet op gehoeven, de stalen poten hadden niet sierlijk en gebogen hoeven zijn, het leer had ook gewoon zwart kunnen zijn. Dat terzijde zou ik hem zo in mijn kamer zetten.

Een andere belangrijke architect uit de tijd van het functionalisme is Le Corbusier. Een Franse architect die grootse plannen had met zijn ontwerpen. In de tijd van Le Corbusier was de binnen stad van Parijs smerig en een zooitje. Le Corbusier kwam met het radicale idee de hele binnenstad te slopen, om de binnenstad vervolgens opnieuw op te bouwen aan de hand van het functionalistisch denken. Grote woon torens zouden dan het straat beeld bepalen. Om deze wolkekrabbers heen zou dan veel groen te vinden zijn en allerlei kleine en grote parken. het openbaar vervoer en eigen vervoer zal zich verplaatsen onder de grond, zodat deze transport mogelijkheden niet langer het straat beeld zouden bepalen.

Bijlmer - Siegfried Nassuth - Amsterdam. 
Gelukkig is dit plan nooit uitgevoerd en kunnen we in Parijs nog steeds de mooie kronkelige straatjes terug vinden. In Nederland is een soort gelijk plan wel uitgevoerd. 50 jaar later werd onder leiding van architect Siegfried Nassuth de Bijlmer gerealiseerd. Ook deze wijk is opgebouwd met de ideeën van het functionalisme.


Zo, dat was weer een hoop functionalisme voor vandaag.

Tot de volgende!

Liefde!

Dyan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Powered By Blogger