zondag 9 september 2012

Geen gedoe!

Voor het vak Kunst en design geschiedenis heb ik zo juist het artikel "Loos ornament en misdaad" gelezen. Een tekst van Adolf Loos uit 1908.


In deze periode komt de kunststroming functionalisme op. Een stroming die een reactie geeft op de verschillende sierlijke stijlen uit die tijd, bijvoorbeeld de Jugendstil. Loos beschrijft in zijn tekst hoeveel beter het zou zijn als we afstand doen van al die ornamenten in kunst, maar ook in producten die we dagelijks gebruiken. Geen gedoe!

Ik ben nog steeds aan het nadenken hoe ik dit voor me moet zien. Stel je voor dat je in een stad woont waar alles staat omdat het functioneel is. Witte gebouwen, straten en decoraties. Gewoon puur voor de functionaliteit. Persoonlijk vraag ik me dan af of de wereld er mooier om zal worden. Is het zo belangrijk dat dingen er zo uit moeten zien zodat je gelijk kan aflezen waarvoor het bedoel is. Is het niet gewoon mooi om een een oude rijkelijk versierde kast in de woonkamer te hebben staan. Iets unieks, gewoon mooi. Wel gedoe!

Wat ook wel opmerkelijk is, is de naam van de auteur van deze tekst. Adolf Loos. Loos... oké een hele flauwe grap.

Wil je het artikel nalezen? Klik dan even op de link.

Dat was hem weer,

Liefde!

Dyan

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Powered By Blogger