maandag 19 november 2012

BAK. Basis voor actuele kunst.


Maandag negentien November, een bezoek aan BAK Utrecht. Het culturele centrum waar maatschappelijk politieke vraagstukken worden tentoongesteld. De toeschouwer wordt gevraagd kritisch na te denken over politiek in onze maatschappij. Dit allemaal dankzij kunst.

Met een deel van de klas hebben we de tentoonstelling “How Much Fascism?” bekeken. Een tentoonstelling waar fascisme in onze samenleving aan de kaak wordt gesteld. Hoe zien wij Fascisme terug in Nederlandse politiek? Of in het conflict tussen Israël en Palestina.

Bij de maquette van Jonas Staal, die gebaseerd is op de ideeën van Fleur Agema. Wordt een gevangenis neergezet. Dit idee werkte Fleur Agema uit voor haar master scriptie. Achteraf schrok zij, na het zien van haar uitgewerkte ideeën. Iets wat ik me heel goed kan voorstellen. De maquette laat een gevangenis zien met vier fases. Gevangen komen terecht in een bunker die compleet is afgesloten, wanneer er goed gedrag wordt vertoon mag de gevangen zich verplaatsen naar fase 2. In fase twee leven de gevangenen in tentjes, waar ze een zelfvoorzienend leven kunnen opbouwen. Na fase twee komen gevangen terecht in fase drie. In fase drie mogen de gevangen een leven gaan lijden in een opgezet dorpje. Hier vinden we verschillende kleine winkeltjes. In fase vier mogen de gevangen in een waar rijtjeshuis gaan wonen. De gevangen zijn dan klaar voor de echte wereld en hoeven dit alleen nog maar te bewijzen door zelfstandig een leven te lijden.

Een idee, wat op zich nog niet eens een gek idee is, als je er niet te lang over nadenkt. Wanneer ik dit wel ga doen komt de afgunst en woede in mij naar boven. Hoe bestaat het dat mensen zulke ideeën hebben. Levens gevaarlijk. In de literatuur is dit ook een veel voorkomend verschijnsel. Een hoofdrol speler bevind zich dan in een samenleving die gerangschikt is na klasse, waar een klein deel van deze samenleving het heft in handen heeft. Mensen worden dom gehouden. Wanneer de hoofdrolspeler in opstand komt, wordt hij of zij met de grond gelijk gemaakt. Neem bijvoorbeeld het beok 1984 van Geogre Orwell. 

Een gevaarlijke situatie als je het mij vraagt. Wat ik mij dan afvraag: waar liggen de grenzen voor een kunstenaar? In hoeverre mag de kunstenaar zijn gang gaan? Is het niet zo dat kunstenaars juist de kritische vragen moeten blijven stellen, om de samenleving scherp te houden?

Persoonlijk denk ik dat kunstenaars de rol van critici in deze samenleving, opgeslokt door de media, moeten aanhouden. Het is belangrijk dat iedereen zelf blijft nadenken en we ons niet laten opleggen wat we moeten doen. In het verleden hebben we gezien tot wat voor taferelen een dergelijke situatie kan leiden, als we klakkeloos iemand anders zijn mening overnemen.

Dus voor vandaag geef ik jullie mee: Think for yourself!

Tot de volgende!

Liefde!

Dyan! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Powered By Blogger