maandag 5 november 2012

A trip to Lisboa!

Een weekendje er tussen uit. Eigenlijk paste dat totaal niet in mijn te strakke planning, maar ach me vader zou graag zien dat ik met hem mee ging. Zo doende ging ik naar Portugal. Een weekend familiy time. 

Het begon allemaal op het te grote Schiphol. Een doolhof aan incheckbalie's van de tientallen verschillende luchtvaartmaatschappijen. Wat ik persoonlijk nog al overdreven vind. Wat me gelijk opviel was de rij van mensen die niet online inchecken. Het gemak dient de mens zou je zeggen, op de gemiddelde Schiphol bezoeker denkt daar dus toch anders over. Mijn vader van over de vijftig snapt hoe het online inchecken werkt, waarom doen al deze zakenlieden, backpacker's en jongen gezinnen hier niet aan mij. Deze verschillende groepen mensen maken dagelijks gebruik van verschillende online media. Waarom dan niet online inchecken?

Maar goed, eenmaal aangekomen in ons hotel was iedereen dood op van de vliegreis. Volgens mij is niemand er voor gemaakt om zo een lange afstand af te leggen, in zo een korte tijd. De enorme druk die op je oren staat kan niet gezond zijn. En dan nog iets, waarom zien alle vliegtuigen er zo stom, technologische en suf er uit. Waarom hangt er geen kunst in vliegtuigen? Dat een vliegtuig er van buiten wit met logo's beplakt uitziet, ja dat snap ik. Het interieur daarentegen. Waarom vraagt een vliegtuigmaatschappij niet een kunstenaar om de vele opbergvakken te beschilderen met een prachtig verhaal....

Van de ene verbazing val ik in de andere. Omdat we laat aankwamen in Lissabon, zijn we de volgende dag pas echt de stad ingetrokken. We besloten een toeristen bus te nemen, met twee verschillende routes. De eerste route zou ons alle highlights van de stad laten zien. De tweede en tevens korte route, nam ons mee naar het hoogste en meest historische deel van de stad. Na een korte wandeling berg opwaards kwamen we uit bij Castelo de São Jorge. Het schijnt zo te zijn dat dit het begin van Lissabon was. Een kasteel wat ver voor christus gebouwd en bewoond werd.
Castelo de São Jorge - Lissabon
Daarnaast hebben we nog tal van bijzondere gebouwen, standbeelden en pleinen gezien. Iets wat ik zeker nog even wil delen met jullie zijn de straten van Lissabon. Op de meeste bezochte plekken zijn de straten op een typisch Portugezen manier aangelegd. Een vorm van mozaïek wat in Lissabon wordt beschermd als een ware kunst.
Straat mozaïek - Lissabon.
Neem bijvoorbeeld deze. Een mozaïek wat is aangelegd op de laan van de vrijheid. De meest voornaamste avenue van de stad, waar grote mode warenhuizen zijn gevestigd.

Al met al was het een bijzonder reisje naar Lissabon. Een stad rijk aan cultuur en geschiedenis wat je ooit in je leven een keer gezien moet hebben.

Dit was hem weer.

Tot de volgende!

LIEFDE! 

Dyan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Powered By Blogger