woensdag 25 april 2012

Brancheorganisaties

Vraag je je af wat ik het weekend gedaan heb? Nou, vrij weinig eigenlijk! Heerlijk bijgekomen en uren lang geslapen. Natuurlijk word je daar niet wijzer van, dus dwong ik mezelf om wat na te gaan denken over het onderwerp waar ik me in ga verdiepen dit blok: brancheorganisaties.


Samen met een aantal medestudenten gaan we het onderwerp brancheorganisaties dit blok onderzoeken en bekijken. Onze resultaten zullen we vervolgens aan het einde van het blok presenteren.

Maar waar begin je met zo'n onderwerp? Een brancheorganisatie is een vrij onbekend begrip bij studenten. Toch is het wel erg belangrijk. Ik weet ondertussen wel wat brancheorganisaties zijn, maar weten jullie dat wel?

Brancheorganisaties zijn organisaties die gevormd zijn door meerdere bedrijven uit dezelfde branche. Deze organisatie regelt van alles wat binnen deze branche van belang is. Denk hierbij aan verzekeringen, kortingen, netwerk borrels etcetera. Naast het feit dat deze organisaties heel veel regelen voor een bepaalde branche, hebben ze ook veel kennis over de branche waar deze bedrijven te werk gaan.

Zelf denk ik dat het leuk is als we voor elke grote discipline binnen de beeldende vormgeving en design een brancheorganisatie zoeken en deze veder te gaan uitlichten. Bijvoorbeeld één voor mode, één voor architectuur, één voor beeldende kunst enzovoorts. Daarnaast kunnen we ze ook met elkaar vergelijken. Wat hebben ze gemeen? Waar verschillen deze organisaties in? Wat is de achterliggende kracht van elke organisatie?

Weer genoeg om over na te denken. Vrijdag gaan we met z'n allen brainstormen. Ik ben benieuwd wat daar uitkomt.

Tot de volgende!

Dyan

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Powered By Blogger