vrijdag 20 april 2012

Van Communicatie en social media design tot Royal VKB





Woensdag 18 April was het weer tijd voor een introductie over wat ons volgend jaar te wachten staat. Aan de hand van verschillende colleges krijgen we een idee over wat we willen en kunnen met VADM. 

Woensdag hadden we twee colleges. Als eerst hadden we een college over Communicatie en social media design van Nynke Winkler Prins. Een vak wat we volgend jaar krijgen.
Het was een boeiend en pakkend college over hoe het vak er uitziet en waarom het zo belangrijk is om dat vak goed te begrijpen. Communiceren is één ding, maar het goed doen met de juiste theorie is nog veel belangrijker. Om te leren hoe we op de beste manier een doelgroep kunnen bereiken met behulp van social media lijkt me erg interessant. Dit zeker omdat social media niet weg te denken is vandaag de dag.

Even iets kort over communicatie: Communicatie is een proces wat altijd verloopt via een zender en een ontvanger. De zender wil een boodschap zenden naar de ontvanger, om dit te doen moet de zender de boodschap 'verpakken' (coderen). Wanneer de ontvanger de boodschap krijgt, moet deze door de ontvanger worden 'uitgepakt' (decoderen). 

Voorheen werd een boodschap als reclame de ruimte ingestuurd. Hierbij hoopten bedrijven of instellingen dat deze boodschap juist werd geïnterpreteerd. Met social media gaat dit totaal anders. Er is constant interactie tussen de zender en ontvanger. Deze twee rollen worden ook steeds omgewisseld. Dankzij social media (het woord sociaal zegt het al) is het publiek in staat om te reageren op een boodschap in een korte tijd. Ik vind het een geweldig systeem. Nu ontvang je als bedrijf veel sneller feedback en ben je in staat de klant te leren kennen en je product op zijn wensen aan te passen.

Vervolgens hebben we het gehad over verschillende soorten vormen van reclame. Dit werd verduidelijkt aan de hand van reclamefilmpjes. Ook hebben we nog de trends en ontwikkelingen bekeken in communicatie en social media land! Erg leuk, het gaat ook allemaal zo snel. Ik denk vooral dat het belangrijk is binnen social media om met nieuwe ideeën te komen. Je weet van te voren nooit hoe je boodschap uit zal pakken. DARE TO TAKE RISKS! 

Het tweede college was totaal iets anders. Iemand uit het werkveld kwam vertellen over zijn ervaringen binnen zijn bedrijf, het economische klimaat en het managen van product designers. Joffrey Walonker van het bedrijf Van Kempen en Bergeer kwam vertellen over de ontwikkelingen die het bedrijf heeft doorgemaakt en waar ze vandaag de dag staan. Van Kempen en Bergeer kent een rijke historie. Het is opgericht in 1789 en het is een succesvol bedrijf. Na de Tweede Wereldoorlog verandert de economische markt en neemt de vraag naar de luxeproducten van Van Kempen en Bergeer af. Het zilver waar het bedrijf mee werkte werd te duur voor consumenten. Het bedrijf werd steeds minder stabiel en werd in 1984 failliet verklaard. Een tijdje later klom Van Kempen en Bergeer weer uit zijn faillissement en gingen ze verschillende merken verkopen. Denk hierbij aan Keltum, GERO en BK. Dit was erg succesvol, maar nu had Van Kempen en Bergeer geen eigen merk. Als er iets fout zou gaan, zou het bedrijf wederom instorten. Van Kempen en Bergeer zocht in andere markt segmenten naar een oplossing en kwam zo bij designers uit. Dutch design is een hoog gewaardeerd export product. Van Kempen en Bergeer besloot designers in hun team op te nemen en een eigen collectie te ontwerpen waarmee ze de markt konden betreden. Royal VKB doet zijn intreden en groeit snel uit tot een succes. Tot op de dag van vandaag zijn de producten van Royal VKB erg gewild en niet weg te denken uit de gemiddelde keuken!

Kortom, een dag vol nieuwe indrukken. Leuk om te zien hoe een groot commercieel bedrijf als MKB een shift maakt naar de designers branche. Je ziet het: Kunst is de toekomst! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Powered By Blogger